Har du styr på dine medarbejdere under corona?

april 3, 2020 Bjoern 0 Comments

Corona virussen er over os på en måde de færreste nok kunne have forestillet sig kunne ske. En lille ting som en virus, har lagt verden øde, efter alt at dømme sat økonomien flere år tilbage. Samfundet er mere eller mindre gået i stå. Mindre butikker er lukket ned, frisører er lukket, cafe og restauranter er lukket og lignende. Rigtig mange er sendt hjem fra deres arbejde og skal arbejde hjemmefra. Dette skal gøres samtidig med, at der eventuelt skal passes børn, der enten er små og meget krævende eller så store at de kræver undervisning.

Det sætter også de danske ansatte rundt omkring i nogle meget svære situationener for at udføre deres arbejde. Det betyder samtidig, at der sidder rigtig mange arbejdsgivere rundt omkring, der har meget lidt kontrol over deres medarbejdere. Samtidig sidder de stadig med et ansvar for dem, da de stadig er arbejdsgivere.

Hvad laver dine medarbejdere – og trives de?

Det kan som sagt være meget svært at holde øje med dine medarbejdere. Dette gælder både i forhold til om de udføre deres arbejde (hvilket man dog kan finde ud af på mange måder), men også i forhold til om de trives. Normalt vil man kunne mærke på ens medarbejdere, vil der er noget galt, og man vil kunne tage en snak med dem.

Disse signaler kan være meget svære at opfange i telefonen eller via en skype samtale. At sidde hjemme isoleret og måske presset til det yderste kan være en farlig situation. Det kan ende med sygemeldinger med stress, måske ikke lige, men på den lidt længere bane. Udover at man skal sørge for at være i kontakt med sine medarbejdere, så kan det faktisk også vær ene god ide at tilbyde at gå det ekstra skridt, hvis man kan mærke noget.

Derfor ser man også nogen virksomheder, der er begyndt at tilbyde psykologhjælp/samtaler til deres ansatte, netop fordi de står i en situation, som er helt ny og som kan være utrolig pressende. Flere psykologoer som denne praksis tilbyder online terapi, hvor man via video kan komme til at snakke med en professionel.

Det er for det første god stil af virksomheden, men det er også rettidig omhu, da sygemeldinger med psykiske problemer som stress og lignende ofte er dem der trækker længst ud, og kan være dyrest.

Previous Post

Next Post