Har du styr på din SEO? Sådan kommer du i gang
april 25, 2019 Webmaster 0 Comments
Når man taler om hjemmesider eller webshops og hvorvidt de har succes med deres forretning, er det svært at komme uden om søgemaskineoptimering, også bedre kendt som SEO. Kort fortalt handler SEO om at udvikle, designe og optimere hjemmesider, så de hurtigst muligt bliver fundet af søgemaskiner som Google. Ved en stærk SEO vil hjemmesider hurtigere og mere effektivt blive opfanget af Google, men også hjemmesidernes indhold vil hurtigere kunne nå ud til den ønskede målgruppe og derved forbedre salg. Hvis du selv står med en hjemmeside eller webshop, ved du måske, at det kan være uoverskueligt at komme i gang med SEO. Der er nemlig tale om en kompleks og til tider tidskrævende proces, og der er mange elementer, som skal gå op i en højere enhed. Mange skaffer med god grund derfor hjælp fra professionelle SEO-bureauer, og der er her også en række overvejelser, der kan være behjælpelige for at få din hjemmeside til tops.
Brændstoffet til resultater – linkbuilding
Som sagt handler SEO primært om først at optimere indholdet og søgemaskinerne på din hjemmeside, og derefter at gøre din hjemmeside synlig på Google. Her kommer vi ind på et meget vigtigt område inden for optimering, nemlig SEO og linkbuilding. Det, som primært er med til at placere en hjemmeside bedst muligt ved søgeresultater, er links og henvisninger fra andre hjemmesider. Når Google skal rankere hjemmesider ved placering på søgninger, bruger det links som et stærkt signal omkring hjemmesidens indhold og kvalitet. Jo flere og jo bedre henvisninger, din hjemmeside altså har fra eksterne platforme, desto bedre vil den blive placeret på Google. Gennem en grundig analyse af din hjemmesides indhold, søgemaskineoptimering og samarbejde med andre websites i form af linkbuilding vil du altså nå hele vejen rundt omkring optimering af din online markedsføring.
3 gode råd om SEO
- Optimer alle sider
Hvad end det er kunder, konkurrenter eller Google, som kigger på din hjemmeside, er det sidens overskrifter og brødtekster, som bestemmer hvordan din hjemmeside præsenteres. Det er derfor en god ide at sikre, at alle sider på din hjemmesider har en brødtekst og søgeord, som hænger sammen. Ved at overveje sine søgeord med omhu og have præcise sider, vil den specifikke side hurtigere og mere effektivt dukke op på søgninger i Google ved søgeresultater på bestemte søgeord.
- Find relevante indgående links og benyt dem ofte
Det er blevet understreget, hvor vigtigt det er at have linkbuilding med i sin SEO-strategi. I forbindelse med linkbuilding er det en god ide at fokusere på at skabe forbindelser og samarbejder med populære hjemmesider, hvis indhold er godt placeret og har en relevans for din hjemmeside.
- Vær præcis og relevant med din optimering
Det sidste råd gælder alle aspekter af SEO: præcision. SEO-optimering handler ikke om at skaffe flest besøgende på din hjemmeside, men flest relevante besøgende. Det er derfor vigtigt at være kort og præcis i indhold, links og søgeord. På denne måde bliver din hjemmeside nemmere at finde og benytte for dine potentielle kunder.