Tre forskellige måder at indsamle data til din virksomhed
september 18, 2020 stantonoffice.dk 0 Comments
Viden om dine kunder, produkter såvel som konkurrenter i branchen er væsentligt for at opbygge en succesrig virksomhed. Der eksisterer mange forskellige videnskabelige metoder til at indsamle data. Dataindsamling har ikke kun noget at gøre med hverdagen på universitetet – den kan også godt bruges i erhvervslivet for at videreudvikle din virksomhed på en strategisk måde.
I denne artikel viser vi dig, hvilke slags metoder kan være spændende for dig:
1) At indsamle data ved droneflyvning
Droneflyvningen gør det muligt at analysere for eksempel marker på en helt ny måde. Droner bruger specielle kameraer for at aflæse marker, og dette materiale kan du bruge til at skabe et kort over afgrøder. På basis af disse data er det så muligt at undersøge planterne nærmere, og det kan give information omkring plantestress, antallet af planter samt højdeområder på marken.
2) At indsamle data ved spørgeskemaer
At bruge et spørgeskema til at indsamle data er en af de mere klassiske metoder for at finde noget nyt ud. Der findes mange forskellige slags af spørgeskemaer. Nogle gange giver det bedst mening at bruge online spørgeskemaer, og så kan du bare sende dem videre til modtageren. Et spørgeskema kan være en meget hensigtsmæssig metode at bruge i mange situationer, blandt andet i forbindelse med kundeanalyser eller for at samle data om dine medarbejdere.
3) At indsamle data ved at lave interviews
En tredje metode er at indsamle spændende data ved at lave interviews. Der eksisterer forskellige former af interviews. Der findes telefoninterviewet, face-to-face interviewet, walk-along interviewet eller on-the-spot interviewet. Hvilken form man vælger, afhænger af, hvor meget tid og hvor mange ressourcer man har til rådighed. Et interview tager ikke kun tid at lave, men man skal også passe på ikke at undervurdere efterbehandling og transskription af audio- eller videooptagelser. Hvis man vælger at lave interviews for at indsamle data, skal man især som interviewer være opmærksom på hvordan man bedst fører et interview.